ziaie1

ziaie1

۱۴۰۳ اسفند ۲۴, جمعه

 ازدواج اصلی از اصول فطری و اعتقادی

به ادامۀ بحث های گذشته
قسمت.....
ازدواج و پیوند های خانوادگی
با این که بیشتر ازدواج ها و وصلت های فرزندان بالوسیلۀ والدین شان انجام می یابد و والدین اند که فرزندان خود را برای تشکیل خانواده و زندگی مشترک خانوادگی ترغیب و تشویق نموده و به این جهت از همه چیز خود مایه می گذارند و یکی از آرمان ها و آرزوهای بیشتر والدین داماد و یا عروس کردن فرزندان در زمان حیات شان است، اما با وجود آن در برخی از موارد همین که ازدواجی صورت می گیرد و فرزندان به زندگی جدید شان آغاز می کنند، از همان ابتدای امر، آن علایق وپیوند های خانوادگی ( زندگی با والدین ) زیر سوال و پرسش قرار می گیرد که آیا پیوند و رابطۀ خود با والدین را حفظ و تقویت کنند و یا آن که خود را به یک زندگی مستقل و بدور از حلقۀ وصل و نفوذ والدین آماده سازند، گوئی که آن مراسم عقد نکاح یک عمل نمایشی بوده باشد که هیچ عهد و پیمانی را به همراه نداشته است، غافل از این که انسان در تحت هر شرایط و اوضاعی به کمک و مدد یکدیگر و از جمله والدین نیاز مبرم و حیاتی دارد و نمی تواند ازیکدیگر احساس بی نیازی نموده وخود را از دیگران و خصوصاً از والدین مستغنی و بی نیاز احساس کند. مشکل اساسی و عمده در روابط و علایق خانوادگی ما به گونۀ است که در همه ابعاد زندگی ما محسوس است و آن این که به عیب و اشکالات و سهو و نسیان ها و به خطا و اشتباهات بیش از دیگر خوی و خصلت های نیکو و ارزش های متعالی توجه نموده و قبل از آن که برای آن ها راه حلی را جستجو و برای درمان آن ها چاره اندیشی کنیم به فاصله و جدائی ازیکدیگر فکرمی کنیم. این یک عمل غیر مسئولانه و بدور از درک واقعیت های عینی زندگی و جامعۀ اسلامی ما است، و علامت و نشانه ای عدم علم و آگاهی و فضلی است که با ایمان، علم وعمل حاصل می گردد، ایمانی که انسان را در مسیر صحیح و در راستای مقام و منزلت و جایگاه راستینش که پیروی از اوامر و نواهی پروردگار است قرار می دهد. یکی از اوامر و دستورات پروردگار، رعایت حقوق والدین وجدی گرفتن مکلفیت های است که در این زمینه بردوش فرزندان گذاشته شده است، ولی از آن جایی که بیشتر ما از آن ها آگاهی چندانی نداریم، ویا هم نسبت به آن ها غفلت می نمائیم، همین است که به معضلات گوناگونی روبرو هستیم.
رسول اکرم ( ص) فرموده اند: « رضایت خدا ( ج) در رضایت والدین و خشم او در خشم والدین است.» ( روایت ازعبدالله بن عمروبن عاص).
رضایت والدین و از جمله دعای ایشان بهترین سرمایه برای فرزندان است که نباید تحت هیچ شرایط و اوضاع و به هیچ دلیل و بهانۀ از این نعمت خداوندی خود را محروم نمود، به اندک رنجش، تأثر و ناراحتی نباید از رابطه با والدین کاسته شود ویا هیچ مانع و مشکلی نباید سبب ضعف رابطه ویا هم در مواردی سبب قطع رابطه با والدین واقارب نزدیک مانند برادران، خواهران، کاکا، ماما، عمه وخاله گردد.
رسول اکرم ( ص) فرمودند: « نیکی به پدرومادر فاضلتراست ازنماز وروزه وحج وعُمره وغزای درراه خدای عزوجل» وفرمود (ص): «هرکه صبحگاهان پدرومادررا خشنود گرداند، دو دروازۀ ازبهشت برویش بازگردد، ویک یکی همچنین است پاداش آن، وهرکه شبانگاه اینگونه عمل کند همچنین است پاداش وی، وهرکه صبحگاهان ایشان را به خشم آورد، دودروازۀ ازآتش بروی خود بازکند، ویک یکی همچنین است کیفروجزای آن. » احیاء العلوم – امام محمد غزالی (رح)
عبدالله ابن عمر( رض) می گوید: شنیدم رسول خدا (ص) می گفت: « سه نفرازگذشتگانی که قبل ازشما بودند به راه افتادند، درمسیرخود به غاری رسیدند، گفتند دراینجا شب را بگدرانیم واستراحت کنیم، داخل شدند، تخته سنگی سقوط کرد ودهانۀ غاررا مسدود کرد. گفتند: فقط یک راه برای نجات ما باقی مانده است، ازخدای تعالی درخواست کنیم تا به سبب اعمال صالحی که انجام داده ایم، ما را نجات دهد. یکی ازآنان گفت پروردگارا! من پدرومادری سالخورده داشتم وهیچگاه قبل ازدادن آب به پدرومادرم به فرزندم چیزی نمی دادم. روزی برای جمع آوری هیزم ازمنزل دورشدم وقتی برگشتم پدرومادرم خوابیده بودند. نمی خواستم که بیدارشان کنم وبرای همین درحالی که قدح دردستم بود ایستادم وتا روشنی صبح صبرکردم، کودکانم درپیش پای من ازگرسنگی گریه می کردند وفریاد می زدند، پدرومادرم بیدارشدند ونوشیدند. پروردگارا! اگراین کارمن فقط برای جلب رضایت توبود، گشایشی دراین کارما حاصل بفرما. سخره مقداری کناررفت اما به اندازه نبود که امکان خروج داشته باشند.» به همین منوال دونفردیگرهم اعمالی را که فقط برای رضای پروردگارانجام داده بودند قصه کردند وشفیع گردانیدند وهمان بود که سنگ کناررفت وآنها نجات پیداکردند.
ابولیث سمرقندی، ازانس ( رض ) روایت می کند: «جوانی درزمان رسول اکرم ( ص) بیمارشد وبیماریش شدت یافت. به او گفتند: « بگو« لا اله الاالله » اما زبانش به گفتن این جملۀ مبارک بازنمی شد، موضوع را به رسول اکرم ( ص) خبردادند، فرمود: آیا پدرومادردارد ؟ گفتند مادری مسن دارد ولی پدرش مرده است، فرمود: مادرش را بیاورید، مادربربالین فرزند حاضرشد، رسول اکرم ( ص) از حال ووضع پسرش سوال کردند، گفت: ای پیامبرخدا! این چنین نمازمی خواند وآنچنان روزه می گرفت وبسیاربخشنده بود وآنقدرصدقه می داد که ازشمارش آن ناتوانم. پیامبرخدا فرمود: با توچگونه بود؟ گفت ای پیامبرگرامی! من ازاوخشمگین هستم وبه سبب کارش اندوهگین. فرمود: چرا؟ گفت: زنش را برمن ترجیح می داد وهرچه می خواست به او می داد. پیامبرخدا ( ص) فرمود: مادرش را خشمگین کرده است پس زبانش ازگفتن « لا اله الاالله » ناتوان مانده است. پس فرمود: ای بلال ! برو وهیزمی فراوان جمع کن تا این پسر را آتش بزنیم. پیرزن گفت: ای پیامبرخدا! میخواهی جگرگوشه ام را دربرابردیدگانم آتش بزنی! چگونه من تحمل خواهم کرد؟ رسول اکرم( ص) فرمود: دوست داری خداوند اورا ببخشد، اورا به بخش، قسم به خدایی که جانم درید قدرت اوست، تا زمانی که ازاو راضی نباشی نمازوصدقه اش فایدۀ ندارد. پیرزن دستهایش را بلند کرد وگفت: خداوند متعال را درآسمان وپیامبرگرامیش وتمامی مردم را به شهادت می گیرم که ازفرزندم راضی شدم واورا بخشیدم. رسول خدا ( ص) فرمود : ای بلال برو وببین علقمه می تواند « لا اله الا الله » بگوید، شاید مادرش بخاطرشرم ازمن گفت، ازاو راضی شدم. بلال رفت، هنگامی که به دروازه رسید شنید که علقمه « لا اله الا الله » می گوید، علقمه همان روز وفات یافت وغسل وتکفین انجام گرفت وپیامبرخدا ( ص) براو نمازخواند وهنگامی که درکنارقبراوایستاده بود، فرمود: کسی که همسرش را برمادرش ترجیح دهد مورد لعن قرارگرفته، فدیه وتوبه اش قبول نیست.»
رعایت حقوق والدین
حقوق والدین برفرزندان وحقوق فرزندان بروالدین چیزی است که هیچ انسان با ایمان، با احساس وبا مسئولیتی نمی تواند ازآنها چشم پوشی نموده ویا اززیربارآنها شانه خالی کند وبناءً باید که درادای آنها بذل توجه گردد درغیرآن نارضایتی پروردگاروعواقب ناگواری را درپی خواهد داشت حقی که با اداکردن آن ثواب وپاداش وخیروبرکات بیشماری شامل حال کسانی می گردد که به وجائب خود درزمینه عمل نموده ومسئولیت خود را کماحقهُ انجام می دهند وبا بی توجهی وغفلت ازآن ها با محاسبه پروردگارروبرومی گردند واما مهمترین قسمت این موضوع متوجه کسانی است که دراثرعدم علم وآگاهی وفهم صحیح ودرست ازوجائب ومسئولیت های که بردوش شان قراردارد وباغفلت ویا هم وسوسه های نفسانی وغیره نه تنها به حق وحقوق والدین خود بی مبالاتی می کنند بلکه درنهایت به قطع رابطه با آنها می پردازند که این عمل باعث می گردد که خود وخانواده را ازیک پشتوانۀ عظیمی محروم می گردانند. گاهی شوهربه این امرنامیمون ونامناسب مبادرت ورزیده ونسبت به ادای حقوق والدین خود بی توجهی می کند ویا هم زمانی مانع آن می گردد تا همسرش باوالدین واقارب نزدیک خود پیوند وارتباطی برقرارساخته ودرادای حقوق والدین به وظیفۀ خود عمل کند ویا هم خانم مانع آن می گردد تا همسرش ازرابطه با خانواده ووالدین خود محروم گردیده وقادرنگردد تا وجائب خود را دربرابرآنها بوجه احسن انجام دهد این عمل نه تنها ظلمی بزرگ بلکه اقدامی نابخردانه درامورخانه وخانواده محسوب می گردد، زیرا هرگونه غفلت ویا بی پروائی نسبت به حقوق والدین باعث می گردد تا انسان ازآن خیروبرکات عظیمی محروم گردد که درادای این وجائب شامل حال وی وخانواده وفرزندانش می گردد.این معضله به یکی ازمعضلات اجتماعی جامعه ای ما بدل گردیده است ومتأسفانه همانگونه که دراکثرامورمردم ما وازجمله اموراجتماعی کاربنیادیی انجام نیافته است دراین زمینه هم برای روشن کردن اذهان عموم کاراساسی وحسابیی صورت نگرفته است.
مقام ومنزلت والدین درقرآن وسنت اینگونه مشخص می شود:
پروردگاردررابطه با والدین می فرماید: واخفض لهما.... « .... وبال رحمت را ازروی مهربانی برای ایشان فرود آروبگوپروردگارا! ایشان را رحمت کن! چنانکه مرا درحال خردی تربیت کردند.» ( الاسراء: 24)
ومی فرماید ( ج): واعبداالله ولاتشرکوا به شیئا وبالوالدین احسانا... سورۀ نساء: 36 « (تنها ) خدا را عبادت کنید وهیچ چیزی را شریک اومکنید ونیکی کنید به پدرومادر....»
دراین آیۀ مبارکه، پس ازاین که پروردگارانسان را به عبادت خود فرامی خواند، ازانسان می خواهد که برای پروردگارش شریکی قرارندهد وسپس به پدرومادرخود نیکی کند.
وبازپروردگاردرسورۀ لقمان آیۀ 14 می فرماید: آن اشکرلی ولوالدیک الی المصیر... « هم سپاس گذارمن وهم سپاس گذارپدرومادرت باش، و ( بدان که سرانجام) بازگشت به سوی من است.»
همچنین پروردگارمی فرماید: فلاتقل لهما اف ..... « منظورازکلمۀ اُف ابرازبی قراری وبه ستوه آمدن است. کاری مکن که آنها احساس کنند توناراحت وملول وبی قرارشده ای وبخاطرچیزی که دوست نداری برآنان نهیب مزن وبا سخنان محترمانه با آن دوسخن بگو....» (ادامه دارد)

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر