جمعه 14 مارچ 2014 مطابق 23 حوت 1392
بهاءالدین ضیائی
قیام خونین بیست و چهارم حوت هرات
بنام خداوند بزرگ ، پروردگار عالمیان
قسمت اول
فردا شنبه بیست
وچهارم حوت 1392 است ، روزی که انسان را بیاد بیست و چهارم حوت سال 1357 می اندازد
که درآن بیست وپنج هزار انسان بیگناه ، از زن و مرد و خورد وبزرگ مردم هرات بدست
گروه وحشی و ظالمی به خاک و خون کشیده شدند .
چیزی که مایۀ حیرت است این است که هرکسی ازاین
جریان تعبیر و تفسیری دارد ، شورویها این قیام سراسری و این رستاخیز میهنی را به
خارج نسبت دادند وتهمت زدند وافتراء کردند ، عوامل خلق وپرچم به سرمایه داران و فیودالان
و ارتجاع نسبت دادند ، عناصربی خبروخوشخیالی که زندگی را درخواب و خیال صرف می
کنند آنرا به یک حرکت خود جوش وبی هدف و بی مایۀ نسبت دادند که هیچ انگیزه و اساس
فکری وهیج درونمایۀ عقیدتی نداشته و فقط برمبنای احساسات و عواطف براه افتاده است
و ازهمه درد آور آنکه ، دوستان نا آگاه و از خود راضی را می بینیم که این رستاخیز
مردمی و این انقلاب اسلامی و این جهاد فی سبیل الله را می خواهند با این عظمت و
وسعت آن به این و یا آن کس و یا آن چیز بی معنی نسبت دهند .
برای
اینکه جریان مذکور بصورت دقیق ریشه یابی گردد و دیده شود که چه عوامل و اسبابی دست
بدست هم دادند تا چنین انقلابی با این عظمت و وسعت آن بوقوع پیوندد ، انقلابی که
آغاز گر یک حرکت بزرگ بود به سوی نابودی یک اندیشه و یک مکتب و یک ابرقدرت زمان .
هرات از
لحاظ جمعیتی پس از کابل دومین و ازلحاط بزرگی و مساحت یکی ازچهار شهربزرگ
افغانستان به حساب می آید.
و
ازجانب دیگر، اگرافغانستان را از جهات بارمعنوی آن درنظرگرفته و پیشینۀ علم و
آگاهی ، دانش و فرهنگ و شعر و ادب را در آن
جستجوکنیم به این نتیجه می رسیم که افغانستان همیشه بر سه ستون بزرگ استوار بوده است
یعنی غزنه ، بلخ و هرات .
و اما
هرات درطول تاریخ خود ، وازجهات موقعیت جغرافیائی ، که در مسیر شاهراه بزرگ ابریشم
قرار داشت ، نقطۀ تلاقی تمدن های شرق وغرب به حساب می آمده است .
در
گذشته های دور گفته می شد که :
« جهان
اقیانوسی است و دراین اقیانوس مرواریدی است و آن مروارید هرات است .»
و از
هرات بنام « خاک اولیاء » هم یاد می کنند.
هرات
ازجهات آبدات تاریخی و مراکز بزرگ علمی ومعنوی جایگاه خود را دارد . مسجد جامع بزرگ هرات ، ارگ هرات ،
مناره های هرات ، زیارتگاه خواجۀ انصار و مولانا عبدالرحمن جامی وده ها ساختمان و
بنای دیگر نماد های باستانی و تاریخی و علمی این دیاراند که بیانگر تمدن و مدنیت های
پیشرفته در ادوار مختلف تاریخ بوده است و چنانچه هرات گهوارۀ تمدنی تاریخ خراسان هم
شناخته می شود .
هرات در
سال 2009 و پس از تحقیقات سازمان یونسکو دربین شهر های مختلف جهان ، شامل برنامۀ
هزار شهر و هزار زندگی این سازمان گردید .
و اما
پس ازانقلاب بزرگ 24حوت 1357 هرات بنام شهر خون و قیام لقب گرفت و این قیام را
عامل اصلی فروپاشی شوروی هم می دانند .
این
تعبیر های مختلف ازهرات ، بی مناسبت نیست وهرگاه بخواهیم درمورد هرات و انقلاب
بیست و چهارم حوت 1357 چیزی بگوئیم و بنویسیم
، باید به تاریخ کهن هرات مراجعه کرده و به بینیم که این سرزمین از چه
تاریخ و کلتور و از چه جایگاهی درمنطقه و جهان برخوردار بوده که به این سر زمین ویژگی خاصی بخشیده است . و
این چند سطرمختصر برای چنین هدف بزرگی کافی بوده نمی تواند .
هرات
علاوه برپیشینۀ علمی و فرهنگی یعنی دارا بودن مراکز بزرگ علمی و فرهنگی ، مدارس و حلقات
درسی و تعلیمی ، خصوصاً فراگیری علوم متداول و از جمله علوم دینی و فلسفی و یکی از
غنی ترین مراکزعلمی منطقه و جهان بحساب می آید وهمچنین با موقعیت خاص خود و با آب
فراوان و زمین هموار وآمادۀ کِشت ، یکی از بهترین فرصت ها را برای زراعت و مالداری
در اختیار داشت و چنانچه حاصلات زراعتی و مالداری علاوه بر تأمین مایحتاج مردم به
بیرون از ساحۀ هرات هم ارسال می گردید .
همۀ این
امکانات ( مادی و معنوی ) ، به هرات نه تنها یک وجهۀ منطقه ای بلکه وجهۀ جهانی
بخشیده بود که بر این مبنا همیشه مورد تاخت و تاز غارت گران و دشمنان قرارمی گرفت
و هرگاه تاریخ را ورق زنیم می بینم که هرات با همه آن پیشرفت های معنوی و مادی بارها مورد تاخت و تاز متجاوزین قرار گرفته و با
قبول تلفات انسانی زیادی ویران گردیده است .
تجاوز اسکندر
مقدونی ، چنگیزیان ، صفویان ، قاجاریان و شوروی
ها مشت نمونۀ خروار است .
ادامه دارد
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر