ziaie1

ziaie1

۱۳۹۲ اسفند ۲۴, شنبه

جمعه 14 مارچ 2014 مطابق 23 حوت 1392
بهاءالدین ضیائی

       قیام خونین بیست و چهارم حوت هرات
               بنام خداوند بزرگ ، پروردگار عالمیان
                           قسمت اول
         
      فردا شنبه بیست وچهارم حوت 1392 است ، روزی که انسان را بیاد بیست و چهارم حوت سال 1357 می اندازد که درآن بیست وپنج هزار انسان بیگناه ، از زن و مرد و خورد وبزرگ مردم هرات بدست گروه وحشی و ظالمی به خاک و خون کشیده شدند .
    چیزی که مایۀ حیرت است این است که هرکسی ازاین جریان تعبیر و تفسیری دارد ، شورویها این قیام سراسری و این رستاخیز میهنی را به خارج نسبت دادند وتهمت زدند وافتراء کردند ، عوامل خلق وپرچم به سرمایه داران و فیودالان و ارتجاع نسبت دادند ، عناصربی خبروخوشخیالی که زندگی را درخواب و خیال صرف می کنند آنرا به یک حرکت خود جوش وبی هدف و بی مایۀ نسبت دادند که هیچ انگیزه و اساس فکری وهیج درونمایۀ عقیدتی نداشته و فقط برمبنای احساسات و عواطف براه افتاده است و ازهمه درد آور آنکه ، دوستان نا آگاه و از خود راضی را می بینیم که این رستاخیز مردمی و این انقلاب اسلامی و این جهاد فی سبیل الله را می خواهند با این عظمت و وسعت آن به این و یا آن کس و یا آن چیز بی معنی نسبت دهند .
   برای اینکه جریان مذکور بصورت دقیق ریشه یابی گردد و دیده شود که چه عوامل و اسبابی دست بدست هم دادند تا چنین انقلابی با این عظمت و وسعت آن بوقوع پیوندد ، انقلابی که آغاز گر یک حرکت بزرگ بود به سوی نابودی یک اندیشه و یک مکتب و یک ابرقدرت زمان .
   هرات از لحاظ جمعیتی پس از کابل دومین و ازلحاط بزرگی و مساحت یکی ازچهار شهربزرگ افغانستان به حساب می آید.
   و ازجانب دیگر، اگرافغانستان را از جهات بارمعنوی آن درنظرگرفته و پیشینۀ علم و آگاهی ، دانش و فرهنگ  و شعر و ادب را در آن جستجوکنیم به این نتیجه می رسیم که افغانستان همیشه بر سه ستون بزرگ استوار بوده است یعنی غزنه ، بلخ و هرات .
   و اما هرات درطول تاریخ خود ، وازجهات موقعیت جغرافیائی ، که در مسیر شاهراه بزرگ ابریشم قرار داشت ، نقطۀ تلاقی تمدن های شرق وغرب به حساب می آمده است .
   در گذشته های دور گفته می شد که :
  « جهان اقیانوسی است و دراین اقیانوس مرواریدی است و آن مروارید هرات است .»
   و از هرات بنام  « خاک اولیاء » هم یاد می کنند.
   هرات ازجهات آبدات تاریخی و مراکز بزرگ علمی ومعنوی جایگاه خود را دارد . مسجد جامع بزرگ هرات ، ارگ هرات ، مناره های هرات ، زیارتگاه خواجۀ انصار و مولانا عبدالرحمن جامی وده ها ساختمان و بنای دیگر نماد های باستانی و تاریخی و علمی این دیاراند که بیانگر تمدن و مدنیت های پیشرفته در ادوار مختلف تاریخ بوده است و چنانچه هرات گهوارۀ تمدنی تاریخ خراسان هم شناخته می شود .
   هرات در سال 2009 و پس از تحقیقات سازمان یونسکو دربین شهر های مختلف جهان ، شامل برنامۀ هزار شهر و هزار زندگی این سازمان گردید .
   و اما پس ازانقلاب بزرگ 24حوت 1357 هرات بنام شهر خون و قیام لقب گرفت و این قیام را عامل اصلی فروپاشی شوروی هم می دانند .
   این تعبیر های مختلف ازهرات ، بی مناسبت نیست وهرگاه بخواهیم درمورد هرات و انقلاب بیست و چهارم حوت 1357 چیزی بگوئیم و بنویسیم  ، باید به تاریخ کهن هرات مراجعه کرده و به بینیم که این سرزمین از چه تاریخ و کلتور و از چه جایگاهی درمنطقه و جهان برخوردار بوده  که به این سر زمین ویژگی خاصی بخشیده است . و این چند سطرمختصر برای چنین هدف بزرگی کافی بوده نمی تواند .
  هرات علاوه برپیشینۀ علمی و فرهنگی یعنی دارا بودن مراکز بزرگ علمی و فرهنگی ، مدارس و حلقات درسی و تعلیمی ، خصوصاً فراگیری علوم متداول و از جمله علوم دینی و فلسفی و یکی از غنی ترین مراکزعلمی منطقه و جهان بحساب می آید وهمچنین با موقعیت خاص خود و با آب فراوان و زمین هموار وآمادۀ کِشت ، یکی از بهترین فرصت ها را برای زراعت و مالداری در اختیار داشت و چنانچه حاصلات زراعتی و مالداری علاوه بر تأمین مایحتاج مردم به بیرون از ساحۀ هرات هم ارسال می گردید .
  همۀ این امکانات ( مادی و معنوی ) ، به هرات نه تنها یک وجهۀ منطقه ای بلکه وجهۀ جهانی بخشیده بود که بر این مبنا همیشه مورد تاخت و تاز غارت گران و دشمنان قرارمی گرفت و هرگاه تاریخ را ورق زنیم می بینم که هرات با همه آن پیشرفت های معنوی و مادی  بارها مورد تاخت و تاز متجاوزین قرار گرفته و با قبول تلفات انسانی زیادی ویران گردیده است .
  تجاوز اسکندر مقدونی ، چنگیزیان ،  صفویان ، قاجاریان و شوروی ها مشت نمونۀ خروار است .

ادامه دارد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر