بسم الله الرحمن الرحیم
سخنان علماء و دانشمندان اسلام در بارۀ موسیقی
اصحاب امام ابوحنیفه: به تحریم شنیدن همه آلات موسیقی مانند نی، دف ( دایره )حتی نواختن کمان ابرازنظرنموده فرموده اند: این معصیتی است که موجب فسق شده و شهادت فاعل آن مردود است.
چنانکه گفته اند:" شنیدن موسیقی فسق، و لذت بردن از آن کفر است".
* قاضی ابو یوسف: شاگرد امام ابوحنیفه: در مورد خانۀ که از آن آواز آلات موسیقی شنیده شود سوال شد وی چنین فرمود: بر آنها بدون اجازه داخل شو( برای منع آنان ) زیرا نهی از منکر فرض است.
* امام مالک: از موسیقی وشنیدن آن نهی نموده است و در جواب سوالی در بارۀ موسیقی و نواختن آلات آن فرمود: آیا انسان عاقل میگوید که موسیقی جایز است؟! در نزد ما فاسقان این عمل را انجام میدهند.
* از امام شافعی: در مورد موسیقی سوال شد فرمود: " در آغاز زندیقان در عراق آن را به وجود آوردند تا مردم را از نماز وذکر الله مشغول سازند". چنانکه اصحاب امام شافعی به تحریم موسیقی ابراز نظر نموده اند.
* عبد الله پسر امام احمد: میفرماید: از پدرم در مورد موسیقی سوال کردم فرمود: موسیقی نفاق را در قلب پرورش میدهد و من آنرا عمل زشت میشمارم، سپس قول امام مالک: را برایم فرمود که در نزد ما فاسقان آنرا انجام میدهند.
عمربن عبد العزیز: فرمود: موسیقی آغازش از شیطان و عاقبتش قهر و خشم رحمان است.
* حسن بصری: فرمود: اگر در ولیمۀ موسیقی باشد آن دعوت باید پذیرفته نشود.
* قاسم بن محمد: فرمود: موسیقی باطل است و هر باطل در دوزخ است.
* امام اوزاعی: فرمود: در ولیمۀ که طبل وآلات موسیقی باشد داخل مشو.
* شیخ الإسلام ابن تیمیه: مینویسد: در مذاهب چهارگانه همه آلات موسیقی حرام است و اختلافی در مورد آن وجود ندارد. سپس می افزاید: موسیقی در اوایل قرنهای سه گانۀ فاضله نه در حجاز و نه در شام و نه در یمن و نه درخراسان ونه در مغرب و نه در عراق و نه در مصر وجود نداشت و هیچ فردی از مردمان زاهد و عابد به موسیقی و دف و کف زدن گوش فرا نداده اند، این چیز در اواخر قرن دوم رخ داد که علما برمنع آن شوریدند. و در جای دیگر می افزاید: آلات موسیقی شراب نفسهاست که اثر آن بر نفسها بزرگتر از تأثیر شراب در اجسام است. و کسیکه به آن معتاد شده و از آن لذت می برد، به شنیدن قرآن مشتاق نمیباشد و به آن شادمان نمیشود.
*ابن القیم: چنین می نگارد: موسیقی تعویذ زنا، شرک شیطان، وشراب عقلهاست. موسیقی از شنیدن قرآن باز می دارد و به سوی باطل تشویق مینماید چون نفس بشری به شهوت گرایش دارد و به بدی فرمان میدهد.
همچنان می افزاید: محبت قرآن و محبت موسیقی در قلب بنده یکجا نمیشود و سوگند به الله که هر گز از شرک به الله سلامت نماند کسی که با شنیدن آن عادت کرده است.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر