معنی رهبر
رهبر به معنی قائد ، پیشوا ، پیشرو ، سرهنگ ، سردار
، امام ، رئیس ، مقتدا و زعیم گفته شده است .
تعریف رهبری
رهبری ، یعنی استعداد و توانائی و خلاقیت ، در تنظیم و سازماندهی نیروهای
مت
انواع رهبری
رهبری را می توان به انواع و
اقسام مختلف تقسیم کرد ، مانند رهبری دینی
، رهبری سیاسی و رهبری اجتماعی و مردمی.
بنأ ،هرگاه کسی چه بصورت انتخابی
و یا انتصابی و یا به هر صورت دیگری ،
مسئول امر و یا اموری می گردد یعنی مسئولیت امری را عهده دار و یا در رأ س جریانی قرار می گیرد ، یعنی
سرپرستی و اداره و مسئولیت فرد و یا افرادی را ، عهده دار می گردد ، پس وی مدیر و رئیس و رهبر آن زیر مجموعه به حساب می آید.کلکم
راع و کلکم مسئولن عن رعیته.
اوصاف رهبری
یک رهبرخواهی نخواهی دارای بعضی اوصاف مثبت و شاید هم دارای اوصاف منفی
باشد و این اوصاف مثبت و منفی را ، هرکسی درحدودی دارا است . یعنی هیچکسی ممکن
نخواهد بود که دارای همه اوصاف مثبت باشد در حا لیکه هیچ صفت منفی نداشته باشد و یا
با العکس...
اوصاف مثبت رهبری
یک رهبرباید ازچنان ویژه گیها و
صفا ت عالی و برتری برخوردار باشد تا او را ازسائر افراد و مردم عادی متمایز سازد واین برتری ، در بیشترین
و اعلی ترین درجه از صفات مثبت رهبری می تواند متجلی گردد.
صفات عالی و مثبت رهبری را میتوان به دو بخش تقسیم کرد .
الف – بخشی که از عقیده و ایمان و علم و آگاهی و یکسری
خصوصیات فطری وجنتیکی انسان مایه می گیرد
.
ب – بخش دیگری که از درایت و کاردانی ودانش اختصاصی و تجربه کافی انسان اثر پذیر
است.
بخش - الف
بخشی که از عقیده و ایمان..... مایه
می گیرد ازین قرار است :
- احساس حضور و نظارت الهی .
- رعایت حدود ( شرعی و قانونی).
- حسن خلق و حسن ظن .
- یقین و توکل .
- زهد و تقوا .
- دلسوزی و ترحم .
- برادری و اخوت .
- خشوع و خضوع .
-عفت و پاکد امنی .
- عد الت و انصاف .
- میانه روی و اعتدال .
- توازع و خیرخواهی .
- انعطاف و انتقاد پذیری .
- صدق و صفا و راستی .
- وفا به عهد وپیمان .
- امین و مورد اعتماد .
- دوستی و د شمنی برای خدا .
- ایثار وفداکاری .
- صبرو تحمل .
- عفو گذشت .
- حلم و بردباری .
- ثبات و پایداری .
- جوانمردی و کرم .
- قوی و نیرومند .
- با شها مت و جرأت .
- درشتی در عین نرمی .
- تسامح و تساهل و تساند .
- شکوه درعین درویشی .
- معتقد و متمسک به اصل شوری.
- آنچه برای خود می پسندد به
برادر مسلمان خود هم می پسند د .
بخش – ب
بخشی که از درایت و کاردانی.......
اثر پذیر است ازین قرار است :
- سلامتی جسم و روح ، بخصوص سلامتی
روح .
- مرد میدان و عمل .
- انسانی آزادیخواه و غیر وابسته به اجانب ...........
............
- دارای عزم و اراده ای قوی .
- ایمان و عشق به وظیفه .
- مدیر و مدبر.
- انسانی مسلط بر ذهن.
- انسانی منظم و تابع نظم .
- آدم با برنامه .
- برنامه ریزی فراگیرو کارشناسانه .
- سازماندهی فنی و ارگانیک .
- تقسیم عادلانه ای کار با نیروی
انسانی.
- پرورش استعداد ها و حمایت کافی
از زیر دستان.
- توجه جدی به مسائل و مشکلات
عاطفی افراد.
- قدرشناسی و سپاسگذاری از دست
آورد های مثبت دیگران.
- تفویض اختیار مطابق توانائی ،
نه بر مبنای سلیقۀ شخصی.
- رعایت حقوق دیگران و رسیدگی به
خواستهای مشروع .
- احساس امید و موفقیت در عین شکست .
- شهامت قبول مسئولیت و عواقب
شکست .
- پیش بینی اقدامات لازم ، در
صورت شکست .
- روحیه وارده ای قوی .
- حسن تشخیص .
- سرعت تشخیص .
- قاطعیت درتصمیم
- سرعت در اخذ تصمیم
- شهامت اقدام .
- سرعت اقدام .
- احساس شادی از موفقیت دیگران .
- ظرفیت تحمل انتقاد .
- ظرفیت تحمل عقاید مخالف .
شایسته گی و مؤفقیت یک رهبر بستگی به آن دارد که آن
رهبرازشناخت این صفات و از التزام به این
صفات و ازپرورش ورشد این صفات در خود غافل نبوده و برای ایجاد همآهنگی و استفادۀ
عملی از آنها ، در روابط خود با دیگران توفیقی بدست آورد.
ازبیشترین صفات و اوصاف مثبت رهبری آنهائی بهره مند اند که از ایمان و عقیده
و زهد و تقوای کاملتر و ازعلم
و آگاهی و تجربه ای بیشتری برخوردار اند وچنانچه پروردگار و رسول گرامی اش
درصفت مؤمنین راستین به آن اشاره نموده است .
فرق و استفاده ای حد اعظمی از آنها ، در نیل به اهداف فردی ، گروهی و یا
اجتماعی است.
اوصاف منفی رهبری
همانگونه که یک رهبر شایسته ملزم دانسته می شود ، تا بیشترین و کامل ترین
صفات مثبت رهبری را دارا گردد ، بر وی لازم می آید تا از صفات منفی رهبری که می
تواند برای وی زیانبار باشد پرهیز نماید .
صفات منفی رهبری همچنین به دو بخش
تقسیم میگردد :
الف – بخشی که بیانگر ضعف وسستی در اعتقاد و ایمان و کم توجهی به فرائض و
واجبات و عدم آگاهی کافی ازمحاسبه ای الهی
وبی توجهی به مسائل اجتماعی و اخلاقی و مدنی ناشی می شود .
ب - بخشی که مبین عدم آگاهی ازرسالت انسانی ، علم و
دانش نا کافی و بی توجهی به وجایب و مسئولیت های انسانی است .
بخش – الف
- سستی وغفلت در ادای فرائض و
سنت ها.
- حدود شرعی و قانونی را زیر پا
گذاردن .
- خود بزرگ بینی و خود محور ی.
- فخرفروشی و مقدس مآبی.
- کبر و غرور.
- بغض و بخل.
-
حسد وکینه و انتقام .
-
دروغ و غیبت .
-
تعصب ( مذهبی ، نژادی ، قومی و گروهی ) و تنفر .
-
مکر وحیله .
-
غدر و فریب .
-
تهمت و افترا .
-
بد خواهی و تحقیر دیگران .
-
سوء ظن و سوء گمان .
-
عوام فریبی و دو روئی.
-
ماجراجوئی واخطار وتهدید .
-
طغیان و تجاوز .
-
افراط وتفریط و عدم اعتماد به نفس.
-
سد شکنی و بندگی هوی وهوس .
-
بی حوصله گی و پرخاشگری.
-
فاقد اعتماد به نفس .
از این عیب و اشکالات
انسان ، به عنوان مهلکات نامبرده شده و گفته می شود که اینها ت هر یک بیماری های انسانی است ، و اما بیماری های خطرناکی که به فرد مریض خلاصه نمی گردد
بلکه باعث هلاکت دیگران هم می گردد .
بخش - ب
-
در تصامیم مردد و مشکوک .
-
از عواقب هر اقدامی هراسان .
-
درپیش آمد هائی ناگهانی تعادل خود
را ازدست دادن .
-
در برابرانتقادات و عقاید مخالف روحیۀ خود را باختن .
-
دررسیدن به هدف نا شکیبا .
-
درگرو« هوی وهوس ریاست و قبضه گری »
-
درتلاش فرمانروائی بی قید وشرط .
-
سوء استفاده ( مالی، از قدرت ، از فرصت )
-
توقع قبول مسئولیت و اطاعت بدون تفویض کمترین اختیار .
-
خود ستا و مردم گریز .
-
از مطالعه و آگاهی روی گردان .
-
در تشویق دیگران بخیل .
-
ازموفقیت و پیشرفت دیگرا ن ناراحت و نگران .
-
نسبت به نیازمندی ها ی انسانی و عاطفی مردم بی تفاوت .
این چنین کس را ، خلعت رهبری برتن ، برازنده نتواند بود ،
او از کسانی نخواهد بو د که جمعی را
رهبری کند ،
قلب ها ی شکستۀ را مرهم گذارد ،
ازحیثیت و شرافت و ناموس کسی حراست
نماید ،
حقوق ستمدیده گانی را اعاده کند ،
امید و آرزو و تلاشهای را قوت بخشد ،
زحمتکشان وکارگرانی را که برای امرار
حیات به سختی کاروفعالیت می کنند به جهت
بدست آوردن حق شان دلگرم سازد ،
توانائی ها واستعداد هائی را بسوی رشد و شگوفائی هدایت کند ،
و نابسامانی ها و پراگنده گیها را نظم بخشد .
بهترآن خواهد بود که چنین افراد ی ، اولأ به
بهبود و مدوای خویش پرداخته و با اعتراف به ضعف وناتوانی و قبول شکست و ناکامی خود
، دست بکاری نزنند که رسوائی دنیا وآخرت خود را فراهم نموده ، هم خود و هم دیگران
را به یک ورطۀ هولناک روبرو نمایند .
و من الله التوفیق
بهاالدین ضیائی
آدرس وبلاگ :
Ziaiebeha.blogspot.nl
و یا هم ( ضیاء دریچۀ بسوی نور )
ایمل آدرس :
Zbcd09@yahoo.com
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر